PREMIJERA PRONAĐENOG BLAGA

Izgubljeni Hitchcockov klasik prikazan nakon 80 godina

Nijemi film Alfreda Hitchcocka iz 1923. 'The White Shadow' koji je otkriven u vrtu jednog strastvenog kolekcionara na Novom Zelandu ponovno je prikazan u Hollywoodu trideset godina nakon smrti slavnog redatelja

Foto: sipa/ 'Bijela sjenka', najraniji poznati film britanskog redatelja Alfreda Hitchcocka, koji je potpisao brojne klasike, uključujući 'Psiho', 'Ptice' i 'Sjever sjeverozapad' prikazao se u četvrtak u dvorani 'Samuel Goldwyn' Akademije filmskih umjetnosti i znanosti u Los Angelesu. Predsjednik Američkog društva filmskih kritičara David Sterritt nazvao je pronalazak izgubljenog filma 'jednim od najznačajnijih događaja u filmskoj memoriji', piše Guardian.
'Ove prve tri role pružaju neprocjenjivu priliku za proučavanje procesa formiranja Hitchcockovih vizualnih i narativnih ideja', rekao je.

Filmski svijet otkriće ovoga blaga može zahvaliti ekscentričnom kinooperateru s Novog Zelanda koji je umro osamdesetih godina. Jedina poznata kopija ovog nijemog filma iz 1923. ležala je desetljećima, uz stotine drugih filmova iz tog razdoblja, u jednom vrtu u gradu Hastingsu. Zbirku je sastavio Jack Murtagh, kinooperater kojeg je ravnatelj novozelandskog filmskog arhiva Frank Stark opisao kao 'svraku' koji nije imao snage baciti kopije koje su prošle kroz njegove ruke. Murtagh je umro prije 22 godine, a među dragocjenostima koje je ostavio novozelandskom filmskom arhivu nalazi se i jedini preživjeli primjerak komedije 'Upstream' koju je 1927. režirao John Ford. Zlatna je žica otkrivena ove godine s tri role Hitchcockova filma 'The White Shadow', melodrame o dvije sestre od kojih je jedna anđeoske pojave i prirode, a druga buntovna plesačica koju je zaveo noćni život Pariza. Mladi Hitchcock na tom filmu potpisuje scenarij, montažu i scenografiju, a bio je i pomoćnik redatelja Grahama Cuttsa.

U ranim danima kinematografije, ograničeni broj kopija stizao je iz Hollywooda u distribuciju u inozemstvu, a zemljopisno izolirani Novi Zeland bio je posljednja stanica na tadašnjem distributerskom ciklusu. Studiji su tada tražili da se kopije bace jer ih nisu smatrali vrijednima da ih se dostavlja ponovno u SAD. Murtagh, srećom, nije poslušao upute, a suha i blaga klima u njegovu gradu pomogla je sačuvati nitrat u kopijama. Tri su preživjele role filma 'Bijela sjenka' bile deformirane i oštećene, ali u dovoljno dobrom stanju da ih se uspješno restaurira. Nažalost, nije poznato gdje se nalaze preostale tri role filma.

Stark vjeruje da na Novom Zelandu postoji još starih europskih filmova koje su s godinama prikupili kolekcionari te se nada da bi se mogla pronaći i neka izgubljena remek-djela kinematografije.